6 december

1. Eredienst/pastoraat
2. Energiekosten

Kinderoppas
Margreet van Maanen, Josefine van Maanen, Emilie van den Boogert, reserve: Marieke

Dankbaarheid vervult de harten nu dhr. M.C. de Vos, Biermansweg 2, het goede bericht kreeg dat de ‘tumor’ die men tussen zijn longen had gezien toch geen tumor blijkt te zijn, maar een infectie. Het medicijn dat voor de andere twee plekken binnen zijn longen werd aangewend, lijkt ook zijn uitwerking op de plek tussen de longen te hebben. Dit verandert het perspectief vooralsnog aanzienlijk. We zijn hier – mét onze broeder en zijn vrouw en allen die bij hem horen – heel dankbaar om. We geloven van harte dat het alleen de HEERE is, in Wiens hand ons leven en onze tijden zijn. En dan lijkt Hij nog tijd te willen geven, wat een geschenk! Moge onze God ook het verdere proces zegenen, zodat de infecties verdwijnen en er ook weer wat meer kracht en energie zal mogen zijn.

Catechisaties
Na de G’s, van geloof en van genade, zijn we met de jongste groep toegekomen aan de H van heilig. Een veelgebruikt woord in de Bijbel. Wat betekent het precies? Na de S van schuilplaats en de T van tijd, wacht voor de tweede groep de U van uitverkiezing. Dit is een belangrijk begrip, en er bestaan ook veel vragen over. Kiest God de ene mens uit en de andere niet? Behoor ikzelf tot de ene of tot de andere groep? Kan ik dat weten? Met de derde groep komen we toe aan het vierde gebod, over de rustdag. Hebben de catechisanten echt rust op de rustdag? En wat betekent het, dat we die dag moeten ‘heiligen’? Voor de oudste groep liggen er nog twee vraagclusters in het boekje. Eén gaat over homoseksualiteit. Dat is een actueel thema gezien de discussies over het toelatingsbeleid op reformatorische scholen. Hoe denken de catechisanten hierover? Hoe moeten we over homoseksualiteit denken, als we aan de ene kant staan in het leven vandaag, en aan de andere kant willen leven in het licht van Gods Woord? Wat kunnen we als gemeente voor homoseksueel geaarde mensen betekenen? Graag wil ik vragen om gebed voor de catechese-uren!

Marriagecourse
Op woensdag 9 december hopen we weer Marriagecourse te houden. Vorige keer waren we niet toegekomen aan het hoofdstuk over karakters (hoofdstuk 12)! Een goed teken dat we dat niet konden behandelen, er is genoeg te bespreken. Mocht het deze keer wel lukken, dan kunnen we er wellicht ook de hoofdstukken 10 (over schoonfamilie) en 11 (over geloven en kerkgaan) bij voegen. In de hoop dat onze huwelijken mogen groeien en bloeien! 20.00 uur, Diaconia.

Bijbelkring
Op donderdag 10 december hopen we weer Bijbelkring te houden, aan de hand van hoofdstuk 3 uit het boekje, dat gaat over Marcus 3:20-35. Het zijn geen grote hoofdstukken, maar ze geven steeds volop gesprek. Heel fijn! Iedereen welkom, 20.00 uur, Diaconia.

Verkondiging
Zondagmorgen hopen we opnieuw te luisteren naar de lofzang van Maria. Ik denk dat het deze keer zal gaan om vers 50: ‘En Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over hen die Hem vrezen’.

Als grenzen vervagen
In verband met het donorvraagstuk kreeg ik ook een boekje in handen van dr. H.J. Agteresch, momenteel predikant bij de Gereformeerde gemeente van Werkendam, maar voorheen internist in de ziekenhuizen van Goes en Vlissingen. Het boekje heet ‘Als grenzen vervagen’ en gaat over allerlei vragen die op je afkomen wanneer je in aanraking komt met medische zorg. Zoals over: wel of niet reanimeren, stoppen of voortzetten van een behandeling, palliatieve sedatie. Vanuit zijn concrete ervaring als christenarts geeft de auteur steeds een voorzichtig, verantwoord Bijbels standpunt aan, dat ook steeds verrassend genuanceerd blijkt te zijn. Ik kan het boekje van harte aanbevelen, met name aan ieder die zelf wat ouder begint te worden of die bijvoorbeeld ouders heeft op leeftijd.

Met een hartelijke groet,
ook van Gerdine en de meisjes,

Ambtsdragers
Uw predikant was vergeten in deze kolommen te attenderen op de mogelijkheid van bezwaar. Daarom bij deze alsnog: Mocht één van de stemgerechtigde leden bezwaar hebben tegen de gevolgde procedure bij de verkiezing van de broeders M.C. Fase en J.J. Hout, of tegen hun bevestiging in het ambt, dan krijgt u gelegenheid dit bezwaar schriftelijk en ondertekend in te dienen bij de scriba van de kerkenraad, tot uiterlijk vijf dagen na het verschijnen van deze kerkbode.

Kerstpakkettenactie
Zoals u van de diaconie gewend bent, willen we u ook dit jaar uitnodigen om ons te voorzien van adressen van personen die in aanmerking komen voor een kerstpakket. De namen en adressen kunnen, mét een eventuele persoonlijke wens erbij, tot vijf december worden ingediend bij diaken Boender (diaconie@hervormdoudetonge.nl, of telefonisch in de avonduren: 06-30924084). Graag bij het opgeven een korte vermelding van de samenstelling van het gezin waarvoor het pakket bedoeld is, zodat we er rekening mee kunnen houden bij de indeling van het pakket. Ook willen we u verzoeken niet-aangebroken producten in te leveren, waarmee we de kerstpakketten kunnen samenstellen.

Kerkrentmeesters: Jaarrekening 2019 en Begroting 2021
De jaarrekening 2019 en de begroting 2021 van het College van Kerkrentmeesters liggen van maandag 7 tot vrijdag 11 december ter inzage bij Niek de Looze, Hilstraat 2. Tel 06 13654106. Graag tevoren een afspraak maken en een mondkapje is verplicht.